Fotografování blesků je jednou z relativně oblíbených disciplín většiny lovců bouřek. Kdo to ale kdy zkusil, ví, že to není úplně jednoduchá záležitost. Samozřejmě, občas se každému povede nějaká ta fotka blesku, ale pokud myslíme fotografování blesků vážně a nejde nám jen o pár náhodných záběrů, tak již potřebujeme odpovídající techniku. Tou se rozumí především digitální zrcadlovka (DSLR) a stativ. To je základní dvojice vybavení, bez které se neobejdeme. DSLR nám zajistí maximálně komfortní ovládání, rychlost a možnost nastavení většiny parametrů manuálně, tady tak, jak potřebujeme, a stativ nám zajistí potřebnou oporu, protože blesky budeme vždy fotit v expozičních časech, které z ruky téměř nikdy neudržíme, bez ohledu na to, zda fotíme ve dne nebo v noci.

I pokud máme výše zmíněné vybavení, stále není focení blesků snadné a je potřeba zvládnout správnou techniku fotografování. V noci musíme fotit na „manuál“, protože veškerá automatika selhává. Buď si nastavíme hodnoty clony a času ručně metodou pokusu a omylu nebo přejdeme na tzv. „bulb“ režim, kdy nastavíme clonu, přičemž délku expozice ovládáme držením stisknuté spouště tak dlouho, jak považujeme za vhodné. Pro jednu i druhou variantu ale platí, že se nám přístroj ovládá mnohem lépe, pokud vlastníme dálkovou spoušť (IR či kabelovou) s aretací.

Zvládnutí techniky focení blesků s výše popsaným vybavením (DSLR, dálková spoušť, stativ) dokáže přinést řadu uspokojivých výsledků v  podobě mnoha pěkných nočních fotek. Kdo se ale někdy pokoušel zachytit ten nesmírně krátký okamžik bleskového výboje ve dne, kdy je hodně světla, asi zjistil, jak nesnadné, ne-li nemožné to je.

Během dne je i za bouřlivých podmínek často tolik světla, že se ani s pomocí šedých filtrů nedostaneme na vhodnou expozici umožňující nastavení delšího času, vedoucího ke snadnějšímu zachycení blesků. Pokud se nám podaří dosáhnout alespoň půl sekundové expozice, tak jsme rádi, ale i tak musíme na fotoaparátu nastavit sériové snímání, abychom měli alespoň nějakou šanci, že zachytíme pár blesků během zběsilého cvakání fotoaparátu. Tato metoda je však vzhledem ke svým výsledkům značně nevhodná. Při sérii např. 200 fotek budeme rádi za 5 vyfocených blesků. Je to krajně nehospodárná technika focení, která plýtvá energií baterie ve foťáku, rychle zaplňuje paměťovou kartu a opotřebovává závěrku zrcadlovek rychlejším tempem, než bychom si přáli.

Na variantu, že byste fotili blesky tzv. ručně, tedy tak, že byste se snažili reagovat na záblesk a zkoušeli stihnout zmáčknout spoušť fotoaparátu, raději zapomeňte. Ne, že by to nebylo možné. Možné to samozřejmě je, ale vaše úspěšnost bude nejspíš blízká nebo rovna nule. DSLR je sice přístroj, který je schopen velmi krátké reakční doby a blesk by sám osobě vyfotit stihl, ale lidské reakce bývají daleko pomalejší. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že se to povede jen málokdy, navíc potřebujete vhodné blesky, kdy se zpětné výboje několikrát po sobě opakují. Na první záblesky reagujete a při troše štěstí a hlavně rychlosti zachytíte další výboje v hlavním kanálu. Ale kromě toho, že je to metoda značně neúčinná, tak je také dost namáhavá a dlouho ji nevydržíte provozovat. Již po pár minutách vaše pozornost opadá. Fotoaparát, v případě, že ho nemáte na stativu, těžkne a navíc se vůbec nemůžete věnovat ničemu jinému.

Čárový blesk - autor: Jan Drahokoupil  Čárový blesk ve srážkách - autor: Jan Drahokoupil

Teď si ale představte, že máte přístroj, který pracuje za vás. Pracuje bez ohledu na to, zda je noc či den, bez ohledu na množství světla. Představte si, že účinnost přístroje je za vhodných podmínek kolem 90-ti procent. Představte si, že ze sta blesků, které se vejdou do záběru fotoaparátu, jich vyfotíte devadesát. Najednou nemáte ve foťáku 1000 fotek s tím, že jich je 910 na smazání, ale máte jich jen těch 90 a na všech něco je. Efektivita fotografování vzrůstá na maximální možnou hodnotu. Šetříte foťák, baterku, místo na kartě. Navíc se můžete věnovat další činnosti a foťák pracuje samostatně.

Ne, není to utopie. To je realita v podobě unikátního přístroje s  názvem Lightning Trigger. Tento „magický“ přístroj, možná jediný svého druhu na světě, je možné objednat na stránkách přímo u výrobce.

Lightning Trigger - autor: Jan Drahokoupil  Lightning Trigger - autor: Jan Drahokoupil

Lightning trigger jako takový je vlastně velmi citlivé optické čidlo, které reaguje na infračervené světlo emitované bleskovými výboji. Po připojení k fotoaparátu a zapnutí obou přístrojů trigger automaticky aktivuje měření expozice ve fotoaparátu, což umožňuje ještě kratší reakční dobu celé soustavy, než kdyby musel fotoaparát měřit expozici až po iniciaci blesku. Fotoaparát se tak vlastně nachází ve stavu stále namáčknuté spouště. Reakční doba takto „připraveného“ fotoaparátu se v  mém případě pohybuje podle tabulky výrobce kolem 59 ms.

Po objednávce mi Lightning Trigger přichází včas před začátkem bouřkové sezóny roku 2009. Mám tak možnost důkladně prostudovat přiložený manuál a doporučená nastavení pro bezproblémové ovládání přístroje v součinnosti s mou zrcadlovkou. Vše je naštěstí velmi jednoduché. Funkčnost přístroje lze vyzkoušet ihned po vybalení. Stačí ho podle níže zmíněného popisu zapojit a aktivovat a místo blesku použít dálkový ovladač třeba od televize. Zamíříte zepředu směrem na čidlo a zmáčknete nějaké tlačítko. Pokud je vše v pořádku, přístroj by měl aktivovat fotoaparát a pořídit snímek.

Součástí balení je samotný přístroj, zvolený propojovací kabel, 9V baterie a pouzdro, do kterého trigger přesně pasuje.

Pouzdro na Lightning Trigger - autor: Jan Drahokoupil  Pouzdro na Lightning Trigger - autor: Jan Drahokoupil

Instalace Lightning Triggeru na fotoaparát se provádí do externích sáněk pro blesk. Po utažení je ve spojení mírná vůle při pohybu (natáčení) do strany, ale jedná se o +/- 2 mm. Přístroj vám ze sáněk rozhodně nevyklouzne.

Instalace Lightning Triggeru do sáněk pro externí blesk - autor: Jan Drahokoupil  Instalovaný a připojený Lightning Trigger - zadní pohled - autor: Jan Drahokoupil  Instalovaný a připojený Lightning Trigger - autor: Jan Drahokoupil  Instalovaný a připojený Lightning Trigger - čelní pohled - autor: Jan Drahokoupil

Před samotným propojením fotoaparátu s Lightning Triggerem je vhodné nastavit ISO na nejnižší hodnotu, deaktivovat případné sériové snímání a další v tuto chvíli nepotřebná nastavení a zvolit na kruhovém voliči režim priority času nebo manuální režim. Po zapojení a zapnutí Triggeru nemusí být možné některé parametry měnit, proto potřebné změny provedeme předem. Oba přístroje propojujeme ve vypnutém stavu.

Lightning Trigger připevněný do sáněk pro blesk propojíme s  fotoaparátem pomocí dodaného kabelu. Nejdříve kabel spojíme s Triggerem a poté s fotoaparátem. Zapneme Lightning Trigger přepínačem na horní straně přístroje a poté zapneme i fotoaparát. V ten moment se stává celá sestava funkční a my nyní musíme nastavit vhodnou prioritu času, abychom měli jistotu, že fotoaparát vyfotí celý průběh blesku. Doporučené hodnoty se pohybují v rozmezí 1/15 do 1/4 vteřiny. V závislosti na množství světla je možné nastavit i delší časy… např. kolem 4 sekund. Každopádně je také třeba sledovat clonové číslo, které se nám ukazuje a mění s různým nastavením času závěrky. Při limitních světelných podmínkách bychom pak mohli mít podexponované snímky.

Jak vypadají fotky exponované za limitních světelných podmínek, se můžete podívat níže. Všechny byly pořízeny při 1/15 s, cloně 22 a ISO 100. V místě, kde jsem fotil, svítilo slunce, které zároveň osvětlovalo části oblačnosti v záběru, přičemž základna bouřky byla tmavá a sporadicky se z ní blýskalo. V případě, že by bylo ještě více světla, tak bych již musel použít nějaký tmavý filtr (polarizační, šedý neutrální), protože clonové číslo 22 bylo maximum použitého objektivu.

Dva blesky vyfocené pomocí Lightning Triggeru - autor: Jan Drahokoupil  Blesk vyfocený pomocí Lightning Triggeru - autor: Jan Drahokoupil  Blesk vyfocený pomocí Lightning Triggeru - autor: Jan Drahokoupil  Blesk vyfocený pomocí Lightning Triggeru - autor: Jan Drahokoupil  Blesk vyfocený pomocí Lightning Triggeru - autor: Jan Drahokoupil

První ostré nasazení přístroje přišlo 8. května při jedné z prvních bouřek roku. Podmínky pro použití Lightning Triggeru byly ideální. Pomalu postupující bouřka od západu vykazovala na roční dobu poměrně bohatou bleskovou aktivitu. Mezi mnou a bouřkou se nepletla jiná oblačnost a tak byla dobrá dohlednost. První blesky jsem viděl, ještě když byla bouřka na nějakých 30 km daleko. Použil jsem proto nejdříve teleobjektiv.

Lightning Trigger s teleobjektivem - autor: Jan Drahokoupil

Účinnost byla odpovídající úhlu záběru teleobjektivu. Trigger reagoval i  na tu vzdálenost (20-30 km) na většinu blesků, ale v záběru fotoaparátu „uvízlo“ jen několik blesků.

CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  Několik CG blesků - autor: Jan Drahokoupil  Rozvětvený výboj z mraku - autor: Jan Drahokoupil

Video Krátké video zachycující fungování Lightning Triggeru (Červené světlo indikuje ukládání fotky na paměťovou kartu)

Autor: Jan Drahokoupil
Místo pořízení: Na Rovinách
Přístroj: Ricoh GX100
Formát/velikost: AVI, 20076.5 kB

Jak se bouře blížila, musel jsem sáhnout po širokoúhlém objektivu. Výměnu „skel“ jsem samozřejmě prováděl po vypnutí celé soustavy. Při tom jsem však zpozoroval, že pokud vypínáme Lightning Trigger jako první, tak při přepnutí vypínače do polohy OFF aktivuje fotoaparát a provede ještě jednu fotku. (Lepší je tedy nejprve vypnout fotoaparát a až poté Lightning Trigger.) Dalším poznatkem bylo, že po vyfocení blesku nenásledoval náhled fotky na LCD displeji, což je sice trochu škoda, ale je to logické vzhledem k faktu, že se přístroj stále nachází ve fázi namáčknuté spouště.

Blízké blesky fotil Lightning Trigger jako na běžícím pásu. Byla výhoda, že jsem mohl nechat celou fotící soustavu venku a sám se skrýt v  autě. Horší už bylo se pak vydat ven pro fotoaparát s Triggerem, když už byla bouře nebezpečně blízko. Následující série fotek je to nejpovedenější, co se mi letos podařilo vyfotit a to hned na své první bouřce roku.

CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  Rozvětvený blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk a osamocený stativ :-) - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk a srážkové pole - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk zachycený Lightning Triggerem - autor: Jan Drahokoupil  Blízký CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil

Jak je vidět, tak je úspěšnost Lightining Triggeru za alespoň trochu dobrých podmínek více než dobrá. Cena přístroje není sice nejnižší, ale za těch 329 dolarů plus 55 za kabel dostanete opravdu funkční detektor blesků, který nezklame žádného vášnivého fotografa bouří a blesků. Možnost fotit blesky za denního světla přináší do tohoto tématu nový aspekt, který si každý majitel přístroje začne od prvního okamžiku náležitě užívat.

Na závěr ještě připojuji další fotky pořízené za pomoci Lighning Triggeru během roku 2009.

CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  Dva CG blesky - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  Čárový CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  Několik CG blesků - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  CG blesk - autor: Jan Drahokoupil  Dva CG blesky - autor: Jan Drahokoupil


Související odkazy:
Lightning Trigger – Capture the Lightning Landscape with the Lightning Trigger – stránky výrobce
Blesková show 8. 5. 2009 – Článek s fotkami pořízenými pomocí Lightning Triggeru
Bouřky na Kladensku 2. 8. 2009 – Článek s fotkami pořízenými pomocí Lightning Triggeru
http://forum.bourky.com/viewtopic.php?f=14&t=1002 – Seznam dostupných Lightning Triggerů na fóru A.S.S.